Biznes pokauje, że potrafi dostosowywać się i przestrzegać nowych zasad i przepisów. Wicepremier, minister turystyki Maryana Nikolova poinformowała o tym przedstawicieli biznesu w Warnie - informuje Ministerstwo Turystyki.
W dyskusji udział wzięli burmistrz Warny Iwan Portnykh oraz wojewoda Stoyan Pasev.
Turystyka odgrywa kluczową rolę w lokalnej gospodarce, powiedział Pasev, i oczekuje się, że szczepionka pojawi się w tym roku, a cała branża zostanie ponownie uruchomiona. Podziękował wicepremier za jej pracę i zaznaczył, że do problemów biznesowych zawsze podchodzi ze zrozumieniem.
Pierwsza faza rządowej dotacji w wysokości 35 euro na miejsce dobiegła końca i 34 touroperatorzy korzystający z lotów czarterowych wystąpili o to wsparcie.
Nikolova powiedziała, że pieniądze zostały wypłacone 20 firmom na łączną kwotę około 3,5 miliona lewów. Realizacja drugiego etapu tego działania rozpocznie się 1 stycznia br. Pomoc udzielana jest turystowi, który przyjechał do Bułgarii w okresie od 1 stycznia 2021 r. Do 31 maja 2021 r. I jest udzielana w ujęciu brutto, tj. przed odliczeniem podatków lub innych opłat. Będzie to realizowane kosztem już zatwierdzonych, ale niewykorzystanych środków - wyjaśnił wicepremier.
W grudniu przyjęto nowelizację ustawy „O środkach i działaniach w czasie stanu wyjątkowego”, regulującą wprowadzenie nowego środka pomocy publicznej w wysokości 51 mln lewów i jej wykonanie. Przeznaczone są na dotacje dla blisko 1600 firm zajmujących się organizacją wycieczek i działalnością turystyczną.
Pomoc publiczna udzielana jest organizatorom turystyki i biurom podróży w formie dotacji w wysokości 4% ich obrotów bez VAT w 2019 r., Które należy w pierwszej kolejności wykorzystać na rekompensatę strat poniesionych przez klientów, którzy odmówili kuponów, a także kwot zatrzymanych przez usługodawców.
Maryana Nikolova twierdzi, że na pomoc przewodnikom przeznaczono 3 miliony lewów. Są objęte OPIC i oczekuje się, że niezbędnych informacji udzielą przedstawiciele przewodników i przewodników górskich. Planuje się, że pełna dokumentacja dotycząca zamówień publicznych będzie gotowa po 22 stycznia, w której odbędzie się zapewnienie środków.
Oczekuje się, że do 31 marca 2021 roku zostaną podpisane umowy z czterema organizacjami, a wydarzenia rozpoczną się w kwietniu.
W 2020 roku, według statystyk ESTI, od początku 2020 roku do połowy grudnia w gminie Warna nocowało 442 tys. Turystów. Spośród nich 222 tysiące to Bułgarzy, 138 tysięcy to Rumuni, ponad 19 tysięcy to goście z Niemiec, a ponad 17 tysięcy to goście z Polski.
W sezonie letnim 2020 r. Z danych NSI dla okręgu Warna wynika, że w sezonie letnim 2020 r. W obiektach noclegowych z 10 i więcej miejscami noclegowymi nocowało 425 tys. Turystów. Spadek liczby turystów w porównaniu do sezonu letniego 2019 wynosi 54%. Jednak mimo trudności był sezon, choć krótszy, kiedy miliony Bułgarów wolały odpoczywać na rodzimym wybrzeżu w miesiącach letnich - skomentował wicepremier.
Cytuje dane z Fraport, według których obecnie oczekuje się, że lotnisko w Warnie otrzyma 4960 lotów czarterowych i regularnych w okresie od maja do października 2021 roku. Według niej redukcja lotów w porównaniu z tym samym okresem przed kryzysem 2019 roku to około 11%, z Niemiec - 3%, z Wielkiej Brytanii - 6%.
Według burmistrza Ivana Portnicha rok 2020 był bezprecedensowo trudnym rokiem. Ma nadzieję wejść do normalnego sezonu wczesnym latem.
Przedstawiciele biznesu uważają, że konieczne jest znalezienie sposobów na ułatwienie reżimu wizowego. Według nich na co dzień są ludzie, którzy nie chcą pracować i odchodzą z branży. Ich zdaniem otworzy to wielką dziurę w branży, dlaczego nie ma przemysłu bez personelu.
Firmy oczekują, że 60/40 będzie trwać dłużej, ponieważ utrzymuje branżę w ruchu. Branża kwestionuje możliwość wydawania bonów wakacyjnych, które, jak mówią, pomogą jej rozwinąć. Możliwość ułatwienia płacenia lokalnych podatków i opłat wpłynie pozytywnie na kondycję finansową branży turystycznej.
Podczas rozmowy rozmawiali także o rozwoju turystyki uzdrowiskowej w regionie. Zdaniem przedstawicieli branży dobrze byłoby mieć bardziej ukierunkowaną kampanię reklamową tego produktu, a także zainwestować w tę infrastrukturę.
Tłumaczenie źródła: https://news.bg/