Jak kryzys wpłynie na branżę nieruchomości, czy możemy spodziewać się spadku cen nieruchomości i, co najważniejsze, pracownicy sektora powinni to zrobić w tym okresie, Snezhana Stoycheva, menedżer jednej z największych internetowych platform nieruchomości Imoti.net, w dziale ekspertów „ Nazwy branżowe ”na stronie.
Mocno wierzy, że kryzys epidemiologiczny powoli, ale z pewnością staje się ekonomiczny. Z różnych powodów konsekwencje mogą być teraz nieco podobne do skutków kryzysu z 2008 r. Ograniczanie transakcji na rynku nieruchomości, usuwanie inwestorów, odkładanie nowych budów, ograniczanie rynków nieruchomości komercyjnych i komercyjnych oraz zwiększanie wymagań pożyczkowych są częścią tego, czego możemy się spodziewać w tym sektorze.
„Na szczęście wszyscy nauczyli się z poprzedniego kryzysu, a skala nie może być taka sama. Ani ceny nieruchomości nie są zbyt wysokie, ani banki nieznacznie udzielają pożyczek. Jest jeszcze jedna dobra wiadomość - powrót do zdrowia nastąpi szybciej. Zaraz po zakończeniu epidemii firma będzie się rozwijać - ostrożnie, etapami, ale wszyscy chcemy powrócić do normalnego rytmu - przewiduje kierownik Imoti.net.
Co możemy dziś zrobić, aby być gotowym na jutro? „Najważniejsze jest przede wszystkim próba pozostania na rynku, aby nie zniknąć i zostać zapomnianym. Dotyczy to każdego biznesu, ale w dużej mierze agencji nieruchomości i firm budowlanych - jest nieugięta. Według niej ci, którzy są w stanie utrzymać zaufanie swoich klientów, otrzymają nowych, ponieważ rynek nieruchomości nie może się zatrzymać - może mieć trudności, ograniczyć się, ale nieruchomości są znaczącym produktem dla Bułgarów i wkrótce nie przestaną być sami.
Niektóre średniookresowe rekomendacje, które zarządca Imoti.net przekazuje agencjom nieruchomości, dotyczą utrzymywania zdrowego kontaktu z klientami - sprzedającymi, kupującymi, właścicielami, najemcami, deweloperami. „To, oprócz dosłownie utrzymywania dystansu, oznacza również, że dobrzy brokerzy mogą kompetentnie doradzać swoim klientom, czy muszą poczekać, czy lepiej pospiesznie zawrzeć umowę”. Nie tylko dobra praca się dzisiaj opłaci. Dobra praca się opłaci dzisiaj, jutro - podkreśliła.
Według niej reklama nieruchomości nie powinna się kończyć, ponieważ zainteresowanie nieruchomościami nie kończy się, a jutro możesz wywołać transakcje. Być może na internetowych platformach reklamowych stawki spadną z dwóch powodów - ponieważ sprzedawcy będą tymczasowo ostrożni i ponieważ wiele nieruchomości jest oferowanych bez wyłącznej umowy lub nawet bez zgody ich właścicieli. „Ostatecznie będzie dobrze - więcej nieruchomości oferowanych do transakcji będzie widocznych w Internecie. Oferty, w których szczegółowo prezentowane są nieruchomości, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - z wideo i wirtualnym oglądaniem, przyciągną więcej potencjalnych klientów. Czas, aby reklama nieruchomości osiągnęła nowy poziom ”- zdecydowanie Snezhana Stoycheva.
Sama przyznaje, że trudno jest przewidzieć, co stanie się z cenami nieruchomości. „Nieruchomość wysokiej jakości zawsze utrzyma swoją cenę. Zainteresowanie nieruchomościami poza dużymi miastami i nieruchomościami na wybrzeżu Morza Czarnego również obniży ich ceny. Nieruchomości w Sofii i niektórych dużych miastach z zawyżonymi cenami mogą stracić 5-10% wczorajszej ceny, ale myślę, że nie zobaczymy, że ceny spadną o 30% lub więcej. Sugeruję nawet, że możliwe są właściwości, które mogą podnieść cenę. Niemniej jednak nieruchomości to dość niezawodna inwestycja ”- powiedział menedżer Imoti.net.
Tłumaczenie artykułu ze źródła: https://www.investor.bg/