Duża baza nieruchomości w Bułgarii. Atrakcyjne ceny i promocje!
Wyszukiwanie nieruchomości

Rząd bułgarski zakończył 2020 rok z 3% deficytem, ​​a początek 2021 roku z nadwyżką.

  Zgodnie z zapowiedzią ministra finansów Kirila Ananiewa, pod koniec 2020 r. rząd zakończył deficytem w ramach Skonsolidowanego Programu Fiskalnego (TFP) na poziomie 3% produktu krajowego brutto. Jest to w pełni zgodne z kryteriami stabilności finansowej z Maastricht i jest to bardzo dobry wynik na tle bardzo niekorzystnej sytuacji w ciągu roku. Jak pisze Ministerstwo Finansów: „Według comiesięcznych sprawozdań z wykonania budżetów kierowników budżetu pierwotnego saldo budżetu w ramach skonsolidowanego programu fiskalnego (TFP) w ujęciu kasowym na koniec 2020 roku jest ujemne. w wysokości 3531,6 mln lewów (3,0% prognozowanego PKB) i stanowi deficyt budżetu państwa w wysokości 3550,8 mln lewów oraz nadwyżka dochodów nad wydatkami środków europejskich w wysokości 19,2 lewów. mln. Zgłoszono nominalną poprawę salda budżetowego w ramach WPRyb o 1,7 mld BGN w porównaniu ze zaktualizowanym szacunkiem Ustawy budżetowej Republiki Bułgarii (BDBA) na 2020 r. ”.

Prawdą jest, że jeśli chodzi o relację deficytu do produktu krajowego brutto, od razu wyskakuje pamięć o najnowszej analizie ekonomicznej BNB, która wykazała szereg anomalii w raportowaniu krajowej konsumpcji, która jest jedną z nielicznych. rosnące składniki PKB. Innymi słowy, nie będzie zaskoczeniem, jeśli przy wygładzaniu ostatecznych danych o PKB okaże się, że jest on mniejszy niż wcześniej podawano, a relacja deficytu do niego rośnie. Ale odchylenia nie powinny być bardzo duże.

Z drugiej strony, pomimo zimowej izolacji, rząd zaczyna 2021 rok z nadwyżką budżetową.

  „Na podstawie wstępnych danych i szacunków za styczeń oczekuje się, że saldo fiskalne w ramach skonsolidowanego programu budżetowego (WPRyb) będzie dodatnie i wyniesie 405 mln BGN (0,3% prognozowanego PKB). Dla porównania w styczniu 2020 r. „Nadwyżka dochodów nad wydatkami wyniosła 878,6 mln lewów” - podało Ministerstwo Finansów. Przyczyną tego spadku jest oczywiście głównie pandemia i wzrost wydatków rządowych związany z działaniami mającymi na celu przezwyciężenie jej skutków gospodarczych. Według Ministerstwa Finansów dochody, stypendia i darowizny w ramach PSF za styczeń 2021 r. Nieznacznie spadły w porównaniu do danych za ten sam miesiąc poprzedniego roku (o ok. 2,7 proc.), Natomiast wydatki wzrosły głównie za sprawą działań społeczno-ekonomicznych do pokonania. negatywne skutki pandemii COVID-19 i wyższe koszty świadczeń socjalnych (głównie emerytalnych), koszty osobowe i inne.

Jakie są jednak powody dobrego wykonania budżetu na 2020 rok?

  Według działu finansów, pomimo negatywnego wpływu pandemii, dochody z podatków i ubezpieczeń w ujęciu nominalnym wzrosły w porównaniu z okresem sprzed kryzysu 2019 r. O 1,6 proc. (567,8 mln lewów). Wpływy podatkowe (w tym wpływy ze składek na ubezpieczenia społeczne) wynoszą 35 848,4 mln lewów, co stanowi 102,7% szacowanej kwoty za rok.

„Podana nadwyżka szacunków grupy wynika głównie z wyższych od planowanych wpływów z podatków od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, VAT i składek na ubezpieczenia społeczne. Dochody podatkowe stanowią 80,9% całkowitych dochodów z CFP za rok. Udział podatków bezpośrednich wynosi 6913,6 mln BGN, co stanowi 105,1% w porównaniu z szacunkiem na 2020 r. Wpływy z podatków pośrednich wynoszą 16 722,4 mln lewów, co stanowi 102,5%. Przychody z innych podatków (w tym innych podatków CITA, podatku od nieruchomości i innych podatków) wynoszą 1203,9 mln BGN, co stanowi 99,5% szacunku rocznego. Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wynoszą 11008,5 mln lewów, czyli 101,9% w porównaniu z szacunkami na 2020 r. Dochody niepodatkowe wynoszą 5764,4 mln lewów, co stanowi 97,9% szacunku rocznego. ", - powiedział w komunikacie Ministerstwa Finansów.

  Wzrost podatku dochodowego od osób prawnych i dochodów z podatku dochodowego jest na pierwszy rzut oka zaskakujący w obliczu masowych zamknięć przedsiębiorstw i spowolnienia gospodarczego. Miło jest więc zobaczyć, jak budżety rządowe wyjaśniają to zjawisko. Z raportu wynika, że ​​dochód w grupie podatków bezpośrednich to 6898,8 mln lewów, czyli 105,1% w stosunku do planu na rok, w porównaniu z rokiem poprzednim wzrastają o 204,6 mln lewów (3,1%) ... Ministerstwo Finansów informuje, że pod względem podatków bezpośrednich wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) są mniej podatne na negatywne konsekwencje pandemii, a do końca roku następuje nawet wzrost w stosunku do 2019 r. Należy zauważyć, że środek pomocy na zatrudnienie, zwany potocznie środkiem 60/40, wprowadzony bezpośrednio po wybuchu pandemii, który pomógł pracodawcom korzystającym z niego w utrzymaniu świadczeń, również wpłynął pozytywnie na tych dochodów podatkowych. " 

Dochód z podatków od osób prawnych na 2020 r. Wyniesie 2714,9 mln lewów, czyli 109,1% w porównaniu z planem rocznym. W porównaniu z rokiem poprzednim przychody wzrosły o 19,7 mln lewów (0,7%). Na poprawę efektywności tej grupy podatków wpływ mają przede wszystkim dochody przedsiębiorstw niefinansowych, które wzrosły o 56,5 mln lewów (2,4%) w ujęciu rocznym, a następnie przychody z tytułu podatku od dywidend, akcji likwidacyjnych i zysków. lokalne i zagraniczne podmioty prawne, które wzrosły o 9,7 mln lewów (13,2%) w porównaniu z raportem za 2019 r. Przychody przedsiębiorstw niefinansowych stanowią większość przychodów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i stanowią 92,5% ogółu dochodów w okresie sprawozdawczym.

I tu pojawia się logiczne pytanie, jak w roku ostrego kryzysu i izolacji firmy płacą więcej podatku od osób prawnych niż rok 2019, który był rokiem wzrostu. Czy rośnie obciążenie podatkowe? A w roku kryzysu bycie trochę bardziej hojnym wobec skarbu jest trochę dziwne, chyba że czujesz na plecach, jak przekonująca może być administracja publiczna, kiedy zachęca firmy do oddania skarbowi tego, co mają w innych czasach.

  Jeśli chodzi o wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, to według niego jedną z przyczyn deklarowanego rocznego wzrostu tej grupy podatków są głównie wyższe zaliczki w ostatnim miesiącu roku. „Tylko w grudniu 2020 roku wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych wyniosą 907,3 mln lewów, czyli o 162,6 mln lewów (21,8%) więcej niż w grudniu 2019 roku. Dochody te zależą głównie od regularnych wpłat miesięcznych zaliczek do 15 dnia miesiąca. miesiąca, którego dotyczą, oraz otrzymanych kwartalnych zaliczek za III kwartał - do 15 grudnia 2020 r. - podało Ministerstwo Finansów. Okazuje się, że gdyby firmy tradycyjnie dokonywały tych odliczeń, to w 2020 roku ta pozycja podatku w budżecie byłaby mniejsza o 162,6 mln lewów, a jej deficyt wzrósłby o tę samą kwotę.
A co się dzieje z podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Wynoszą 4 183,9 mln lewów, czyli 102,7% w stosunku do wskaźników planowanych na rok. Dochód ten jest o 184,9 mln lewów wyższy (4,6%) w porównaniu z rokiem poprzednim. A o jakim kryzysie dochodowym mówimy na tym dużym obrazie? Ważnym szczegółem jest tutaj to, że obraz jest ten sam, ponieważ cały ten wzrost wynika z płatności osób na podstawie umów o pracę. Według Ministerstwa Finansów dochód z podatku od zatrudnienia za 2020 r. Wyniesie 3.486,7 mln lewów, czyli 103,4% w stosunku do szacunku rocznego. Dochód ten jest o 198,7 mln lewów (6,0%) wyższy niż w roku poprzednim. Możesz zobaczyć, kim są ci bogaci płatnicy.

„Na wysokość dochodu ma wpływ: wzrost płacy minimalnej w kraju od 01.01.2020; podniesienie minimalnych progów ubezpieczenia na 2020 r .; wzrost wynagrodzeń pracowników administracji publicznej 6 o 10% od 01.01.2020 r. Wyższe wynagrodzenia dla wykładowców od początku 2020 r., Zmiany w liczbie pracowników i wynagrodzeniach, zmiany w bezrobociu oraz środki podjęte przez państwo w celu przezwyciężenia rozprzestrzeniania się i leczenia COVID-19 oraz działania minimalizujące negatywny wpływ na biznes i zatrudnienie, co obejmują: godziny nadliczbowe (personel medyczny, policja itp.), dodatkowe wynagrodzenie personelu medycznego i niemedycznego pracującego z pacjentami z koronawirusem, działanie „60/40”, w ramach którego państwo zobowiązuje się do zapłaty 60 proc. składki na koszt ubezpieczyciela; że w 2020 r. środki z funduszu na wypadek bezrobocia FUS powinny być przeznaczone również na działania związane z zatrudnieniem; wzrost minimalnego miesięcznego dochodu z ubezpieczenia pracowników sektora hotelarsko-restauracyjnego; wzrost kosztów personelu w niektórych administracjach odpowiedzialnych za zarządzanie pandemią i skutkami COVID-19, w tym personel pierwszej linii odpowiedzialny za obsługę w terenie i nadzór, mający bezpośredni kontakt z innymi. Fajnie byłoby każdemu z nich zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przyczyniają się do wzrostu wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz skarbu państwa, nie wspominając o tym, że są to osoby pobierające pensje z budżetu, a nie z pracy. W tej sytuacji nie można wątpić, dlaczego głównym działaniem antykryzysowym w budżecie na 2021 r. Jest nowa podwyżka płac w sektorze publicznym. Walczą o zachowanie dochodów, a tym samym o finansowanie wzrostu dochodów obywateli w sektorze publicznym.

  Dochód z podatku dochodowego od osób fizycznych logicznie odzwierciedla spadek liczby osób, które nie mają umowy o pracę. Według Ministerstwa Finansów ze stosunków niezwiązanych z pracą (wolne zawody, umowy cywilnoprawne itp.) Wpływy podatkowe za 2020 r. Wyniosą 347,6 mln lewów, co stanowi 93,7% rocznego szacunku. W 2020 roku przychody są o 27,8 mln lew mniej (7,4%) w porównaniu z rokiem poprzednim. I to jest logiczne, ponieważ ci ludzie nie mają budżetu państwa, aby zapewnić administracyjne podwyżki płac.

Innym ważnym źródłem dobrego wykonania budżetu na 2020 rok jest podatek VAT. Łączne wpływy z tego podatku w 2020 roku wyniosą 11021,0 mln lewów, czyli o 103,6% więcej niż przewiduje ustawa budżetowa. Ale są tu też szczegóły. Kwota netto wpływów z tytułu VAT z importu za 2020 r. To 3497,2 mln lewów, czyli o 765,8 mln lewów (18,0%) mniej niż w 2019 r. Ale spójrzmy, że wpływy z VAT z działalności w kraju w 2020 roku (netto) wyniosą 7523,8 mln lewów i wzrosną o 700,6 mln lewów (10,3%) w porównaniu z rokiem poprzednim. Nieodzyskany podatek VAT na koniec 2020 r. Wynosi 88,5 mln BGN. A ponieważ wpływy z VAT z działalności w kraju są największym źródłem dochodów budżetu, rząd planuje w tym roku ponownie go zwiększyć, zwiększając siłę nabywczą osób otrzymujących pieniądze z budżetu, w tym emerytów.

Jednak dobre wyniki w ramach deficytu nie wynikają głównie z opisanych dotychczas wyników w zakresie dochodów. Głównym powodem 3% deficytu zgłoszonego przez rząd jest szczątkowe, ale niezwykle skuteczne i spójne narzędzie na przestrzeni lat. Nazywa się to wydatkami kapitałowymi. Jak wynika z opublikowanych danych, rząd wydał na tę pozycję 2,04 mld lewów, co jednak stanowi 62,4% planowanych 3,25 mld lewów. Innymi słowy, gdyby Skarb Państwa poniósł te wydatki, deficyt wyniósłby 1,2 mld lewów więcej, a dokładniej ponad 4,7 mld lewów i znacznie ponad 3% PKB.

Tłumaczenie i edycja artykułu z news.bg.